søndag 23. januar 2011

Læreplanmål, kompetansemål og digital kompetanse.

Kompetansemål for digital kompetanse

Mitt programområde er helse og sosial, og helsearbeiderfaget.

Ingen av kompetansemålene på vg1 eller vg2  har noen mål som er direkte knyttet opp mot digital kompetanse. Det betyr at en egentlig i utgangspunktet kan nå målene uten å ha digital kompetanse. Vi som fagpersoner vet jo imidlertid at en må ha digital kompetanse for å kunne utføre noen av oppgavene en har som helsefagarbeider. Blant annet er det stort sett elektroniske pasientjournaler over alt, og det burde derfor hvert et mål direkte knyttet til det.

Det står imidlertid at: "grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene, der de medvirker til å utvikle kompetansen og er en del av den.
  • "Å kunne bruke digitale verktøy i helse og sosialfag innebærer å utføre ulike arbeidsprosesser, vurdere energi- og næringsinnhold i måltid og framstille informasjonen. Ved hjelp av digitale vektøy er det også mulig å søke, hente og oppsummere relevant informasjon
  • Å kunne bruke digitale verktøy i helsearbeiderfaget innebærer å utveksle dokumentasjon og informasjon i faglig arbeid. Det vil si å kunne kommunisere med andre og utføre kontortekniske rutiner."
(Disse to sitatene er hentet fra Gyldendals læreverk i disse to fagene.)

Jeg ser det som en kjempefordel å kunne jobbe digitalt med disse fagene.
Eks. "Mat på data" er et dataprogram som regner ut næringsinnhold i matvarer. Når jeg har gitt elevene oppgaven å vurdere sitt kosthold i løpet av en dag ut fra næringsinnhold, så var det en stor oppgave. Ved å kunne bruke programmet mat på data, ble dette mye enklere. Nå kan de bruke dette programmet til å sette opp et riktig kosthold for en bruker f. eks. i hjemmesykepleien, fordi det er enkelt å bruke.

Jeg bruker forholdsvis mye IKT i undervisningen, fordi det finnes så mye bra på nettet. NDLA er en nettside jeg bruker en del spesielt på helse og sosial. Den er ikke så godt utbygd for helsearbeiderfaget så der bruker jeg den nesten ikke.

Ufordringen for oss lærere er å bruke IKT som et av mange pedagogiske verktøy. Det er viktig at de får tilrettelagt stoffet på mange forskjellige måter, slik at det kan nå alle. Den erstatter for eks. ikke den muntlige dialogen, diskusjonen og deling av opplevelser i klasserommet.

Imidlertid er IKT og it's learning et kjempegodt verktøy i forhold til oppgaver som elevene skal gjøre og tilbakemeldinger på oppgavene. Alle elevene leverer alle oppgavene (med noen få unntak) digitalt i egne mapper på faget på it's og det fungerer meget bra. All tilbakemelding skjer digitalt. Elevene får kun mulighet til å skrive logg på ark når de er ute i PTF/ PFO.


Lokal tilpasning av læreplanmål

Ja jeg har jobbet med de lokale læreplanmålene. Jeg jobbet først med de lokale læreplanmålene for vg2 på Hønefoss Videregående skole, så byttet jeg skole like før den første helsefagarbeiderutdanningen startet, så da jobbet jeg også litt med den lokale læreplanen på Numedal videregående. Når vi tok imot den første helsfagarbeiderklassen ved skolen hadde vi konkretisert og nivådelt alle kompetansemålene. Jeg har på følelsen at vi var den første skolen i fylket som hadde dette på plass innenfor helsearbeiderfaget. Det var en stor jobb, og burde vært lagt mer sentralt. Hos oss bruker vi kompetansemålene aktivt når vi lager oppgaver, og videre i vurdering av oppgavene. Da er det mye lettere for elevene å se i hvilken grad de selv har nådd målene.

Jeg er også med i ei gruppe som har evaluert kompetansemålene for vg2 i Buskerud fylkeskommune. Gruppa skal også ta for seg kompetansemålene på vg3 og konkretisere og nivådele de. Dette arbeidet er ikke gjort før, og skal derfor gjøres av denne gruppa. I den forbindelsen vil jeg bidra til å ta IKT inn i konkretiseringer av de målene der det er naturlig.

Selv om jeg har lært mye av å jobbe så tett på kompetansemålene både i teori og praksis, så mener jeg likevel at denne jobben med fordel kunne vært gjort sentralt og ikke lokalt.

2 kommentarer:

  1. Som du veit av erfaring, Karin, så er jeg uenig med deg når det gjelder utvikling av lokalt tilpassa læreplaner. Jeg vil ha tilpassinga så nært elevene som mulig, men hovedårsaken er at det fører til bevisstgjøring av oss, lærerne. Jeg fikk Bloom og Gardner under huden med det arbeidet vi gjorde i 2006, og nå ser jeg behovet for å revidere dem med tillegg av nyere tenking rundt vurdering. Bl.a. meiner jeg at vi ikke har vært bevisste nok på hvilke elementer som skal inngå i begrepet "kompetanse"-mål. Erstad har en del betraktninger om hva kompetanse er, og de kan vi benytte i konkretiseringa av læreplanmåla.

    SvarSlett
  2. Dette er jo veldig likt med slik vi har det på vår linje, og jeg er også på HS, så det er kanskje ikke så rart. Vi har også bare IKT i de grunnleggende ferdighetene, så det er som du er inne på her: Hva skal IKT ferdighetene måles opp mot. Vi jobber jo mot kompetansemålene, og kanskje er det slik at vi ikke trenger å vurdere IKT biten? Det brukes mer som et verktøy for å nå de ulike kompetansemålene, så vel som en variasjonsmulighet i undervisningen.
    Også er jeg jo helt enig med deg, at det er et ypperlig verktøy for tilbakemeldinger og underveisvurdering til elevene. ITS sin “Vurderingsbok” gi både elever og lærere (og foreldre, om de får slippe til) en super oversikt over vurderinger i de ulike fagene.
    Du har jo virkelig fått jobbet godt med den lokale tilpasningen av læreplanen. Vi har jobbet mye, både på egen skole og med andre skoler med tilsvarende linje, for å nivådifferensiere og konkretisere kompetansemålene. Utfordringene er mange, og vi må nå starte en ny runde, for å få nivåene mer konkrete, slik at er mer målbare og dermed kan brukes som vurderingskriterier.
    Lykke til videre med arbeidet både med IKT i undervisningen og med læreplanene. Elisabeth

    SvarSlett